Home office namiesto kancelárie.

By | 18. jún 2011

Či už podnikáte, alebo ešte len začínate, jednou z hlavných vecí, ktorú riešite sú priestory na podnikanie. Pokiaľ však nieste (nebudete) výrobný podnik, alebo predajňa, väčšinou žiadne priestory nepotrebujete. V tom prípade radšej porozmýšľajte či váš dôvod prečo mať kanceláriu nieje nesprávny a či ju naozaj potrebujete.

Dôvodov prečo ľudia chcú hneď kanceláriu je veľa. Ja vnímam vo svojom okolí najviac tieto:

Všetci podnikatelia majú kanceláriu, musím ju mať aj ja.

Uvedomte si koľko zaplatíte mesačne za nájom a energie. Teraz to vynásobte 12 krát. A teraz si to vyberte pekne v hotovosti z peňaženky. Otvorte najbližšie okno a vyhoďte všetky tie euríčka von. Presne toto totiž spravíte (prípadne už robíte) každý rok.

Pokiaľ máte kanceláriu kvôli tomu, že sa v tejto zbytočnosti chcete vyrovnať ostatným, tak naozaj len vyhadzujete peniaze von oknom.

Podnikať sa dá aj bez kancelárie. Podnikám tak ja, podniká tak veľa ľudí v mojom okolí, dokonca tak fungujú rôzne firmy. A bez problému by tak mohli podnikať aj ďalší ľudia a firmy.

Musím kontrolovať svojich zamestnancov, aby sa neflákali.

Predpokladám, že chcete vybudovať úspešnú firmu a nie stať sa bezpečným prístavom pre ulievačov. Prečo to potom robíte? Načo sú vám ľudia, ktorí akonáhle vytiahnete päty z kancelárie, prestanú pracovať? Čo sa stane ak ochoriete, alebo odídete na dovolenku? Firma kde musíte tráviť každý deň nieje a nikdy nebude sebestačná.

Pokiaľ však máte zamestnancov, ktorí robia čo majú aj bez veľkého zlého šéfa za chrbtom, firma funguje ďaleko lepšie. A čo je podstatné, nepotrebujete ani kanceláriu. Lebo ak zamestnancom dôverujete a viete, že spravia čo majú tak to môžu spraviť aj doma.

Odpovedzte si sami, či chcete byť podnikateľ, ktorý buduje sebestačný podnik, alebo otrokár, ktorý musí stáť nad zamestnancami s bičom v ruke.

Potrebujeme kanceláriu aby sme mohli komunikovať osobne.

Čo je vaša práca? Platia vám za to, že sa denno denne vykecávate s vašim tímom? Nie. Zisk tvoríte väčšinou úplne iným spôsobom. A chcete zarábať, alebo radšej strácať čas zbytočnosťami?

Možnosť komunikovať osobne často zvádza k zvolávaniu doslova zbytočných mítingov. Ruku na srdce, koľko krát ste mali jednanie o nejakom projekte, ktoré bolo rýchle, k veci a týkalo sa výlučne toho projektu? Namiesto toho sa vedú nekonečné debaty, pri ktorých sa odbáča od témy. Väčšinou sa tak debatami len stráca čas a teda aj peniaze.

To naozaj dôležité si viete vždy povedať za pár minút cez telefón, alebo si to odkomunikovať emailom. Pri emailoch máte zároveň celú komunikáciu zaznamenanú a oveľa ľahšie a rýchlejšie sa tak riešia prípadné spory.

Musím mať miesto, kde sa môžem stretnúť s klientom.

A prečo by tým miestom mala byť práve kancelária? Neponúka predsa nič iné, ako napríklad dobre vybraná reštaurácia, alebo kaviareň.

Ak zvolíte napríklad reštauráciu nemusíte sa zaoberať prípadným občerstvením. Nikdy neviete či klient, s ktorým idete na jednanie nieje vegetarián, alebo nedrží diétu. V dobrej reštaurácii si môže objednať čo chce a nájde si to čo mu vyhovuje (čo práve chlebíčky nachystané vašou asistentkou byť nemusia).

Spojiť jednanie napríklad s obedom môže byť tiež často dobrá voľba. Vždy je lepšie rokovať so spokojným klientom ako s hladným.

Ak si myslíte, že kanceláriou zapôsobíte tak vás sklamem. Klient si vás nevyberá na základe toho či máte kanceláriu, ale podľa toho či dokážete spraviť to čo potrebuje. Mimochodom, pokiaľ si neplatíte drahú a luxusne vybavenú kanceláriu niekde v centre veľkého mesta, tak pravdepodobne na nikoho nezapôsobíte.

Podstatné je tiež, či chodia klienti za vami, alebo skôr vy za nimi. Ľahko si môžete vyrátať v eurách, či sa vám kvôli jednaniam s klientmi vôbec oplatí kanceláriu platiť. Načo by vám totiž bola, ak príde v priemere jeden klient za rok?

Chcem si pohladkať ego a zapôsobiť na svoje okolie.

Kto má kanceláriu kvôli tomu aby mohol strúhať machra na okolie, tomu sú rady v tomto článku asi zbytočné. Vravím asi, lebo sú prípady kedy začínajúci podnikateľ nechce ani tak hladkať svoje ego, ako potrebuje “zavrieť hubu svojmu okoliu“. U nás totiž existuje stereotyp podnikateľa, ktorý musí mať veľkú kanceláriu, sekretárku, drahé auto a musí chodiť vyfešákovaný v obleku.

Odpovedzte si však na jednu otázku. Podniká vaše okolie, alebo vy? A čo má spoločné to, čo si o vás myslí vaše okolie s tým čo robíte?

Riaďte vaše podnikanie podľa seba a nie podľa okolia. Čo chcete dosiahnuť viete predsa vy. Vy viete prečo podnikáte a vy musíte platiť aj všetky výdavky. Nenechajte sa preto v dôležitých veciach ovplyvňovať názorom okolia. Hlavne ak je zlý a od ľudí, čo o realite podnikania nemajú ani predstavu.

Rozmýšľajte vždy hlavne nad tým, či kanceláriu naozaj potrebujete.

To sa týka vlastne celého podnikania. Zamerajte sa na cieľ, ktorý chcete dosiahnuť a potom rozmýšľajte nad tým ako ho dosiahnete. A neobmedzujte sa len na vychodené cestičky. 

Všeobecne rozšírený názor nieje univerzálna pravda. V praxi to býva práve naopak a často viete za použitia vášho zdravého rozumu nájsť omnoho lepšie riešenia.

Ak máte iný dôvod prečo mať kanceláriu, smelo sa s ním podeľte v komentároch. Možno v následnej diskusii zistíte, že aj ten váš dôvod je vlastne hlúposť a môžete lepšie a lacnejšie fungovať homeworkingom.

P.S.: Na túto tému vám môžem ešte odporučiť trošku všeobecnejšiu úvahu Michala Dragana o tom, či by ste mali kupovať to čo nepotrebujete.

2 thoughts on “Home office namiesto kancelárie.

  1. Leland

    Velmi vystizne napisane. Boli casy, ked som mal vlastnu kancelariu, ale s dovodov, ktore sa tu spominaju som zistil, ze je to zbytocnost.

    Momentalne pracujem z domu, mam pracovnu, kde sa citim dobre a vidim vyrastat svojho syna. To mi uplne staci ku stastiu.

    Reply
  2. Chlapec z dediny

    Podnikal som z domu. Až raz, po pár rokoch, ma prestalo baviť odbiehať od biznisu ku kuchyni a späť a rozmýšľať, či na pevnú linku volá kamarát alebo klient a ako sa predstaviť.
    A kde dávať šanóny s účtovnými dokladmi. Za 15 rokov sa toho nazbiera…

    Takže už pekných pár rokov mám malú kanceláriu, kde to všetko môžem mať odložené, keď končím prácu, zabuchnem za ňou dvere a aj tú kávu s klientom si dám v kľude, kde sa nemusím prekrikovať v reštaurácii s rádiom alebo hosťami pri vedľajšom stole…

    Reply

Pridaj komentár